Tadeusz Urban
Firma: Okręgowa Rada Lekarska w Katowicach
Stanowisko: prezes
Specjalista ginekolog – położnik. Ordynator Oddziału Położniczo-Ginekologicznego Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Bytomiu, w latach 2001-2008 dyrektor ds. lecznictwa i dyrektor naczelny ww. szpitala. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu „Zarządzania placówkami służby zdrowia” na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Akademii Polonijnej w Częstochowie, „Prawa Medycznego, Bioetyki i Socjologii Medycyny” na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, „Zakład opieki zdrowotnej jako spółka prawa handlowego” na Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz kursu dla członków Rad Nadzorczych.
Z samorządem lekarskim związany od 2001 r. jako zastępca Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, a od 2009 r. – pełniąc funkcję Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej; w latach 2010-2018 Przewodniczący Konwentu Okręgowych Rzeczników Izb Lekarskich. Od 2018 r. Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach.
Inicjator powołania pionierskiego w kraju Zespołu ds. Opiniowania Sądowo-Lekarskiego przy Śląskiej Izbie Lekarskiej, zajmującego się - na prośbę prokuratur i sądów - poszukiwaniem specjalistów różnych dziedzin medycyny, którzy podejmują się wydania opinii w charakterze biegłego ad hoc w konkretnym toczącym się postępowaniu karnym.
Prowadzi wykłady z zakresu odpowiedzialności zawodowej, cywilnej, karnej i pracowniczej na kursach specjalizacyjnych i doskonalących oraz na studiach podyplomowych z zakresu zdrowia publicznego, prawa medycznego i prawa w ochronie zdrowia. W latach 2013 – 2015 konsultant z zakresu prawa medycznego w ramach projektu „Ogólnopolskie szkolenia z zakresu funkcjonowania systemu ochrony zdrowia oraz umiejętności komunikacji, współpracy i budowania relacji z pacjentem dla lekarzy rozpoczynających pracę”.
Autor felietonów w miesięczniku Śląskiej Izby Lekarskiej „PROMEDICO” dotyczących prawnych aspektów wykonywania zawodu lekarza, a także stanowiących komentarz do aktualnej sytuacji w ochronie zdrowia.
Bierze udział w sesjach:
-
Bezpieczny szpital, bezpieczny pacjent
- Czy nauczymy się analizować zdarzenia niepożądane i stworzymy w Polsce system no fault?
- Definicje pojęć: „brak oczekiwanych efektów leczenia”; „powikłanie”; „zdarzenie medyczne”; „błąd medyczny”
- Wątpliwości dotyczące kwalifikacji braku oczekiwanego przez pacjenta efektu leczenia powikłań, zdarzeń jako błąd medyczny i dopuszczalność penalizacji za tzw. błąd medyczny
- Kłujący problem – czy pacjent naprawdę jest bezpieczny w szpitalu?
- Czy zostały spełnione oczekiwania ustawodawcy dotyczące roli wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych w systemie odszkodowawczym?
-
Deficyty kadrowe w polskiej medycynie – jak sprostać temu wyzwaniu
- Narastający problem braku kadr medycznych – diagnoza „choroby systemu” i propozycje „terapii”
- System kształcenia lekarzy i pielęgniarek – wybrane zagadnienia:
-Zmiana modelu kształcenia podyplomowego – kosmetyka czy rewolucja?
-Zasady naboru i dystrybucji tzw. miejsc rezydenckich
-Czy rezydentura powinna być formą stypendium dla wszystkich lekarzy specjalizujących się jako dopłata do etatowego zatrudnienia?
-Decentralizacja systemu kształcenia podyplomowego lekarzy
-Przywrócenie kształcenia zawodowego pielęgniarek i położnych z możliwością kontynuowania edukacji w wydziałach pielęgniarstwa i położnictwa aż do uzyskania tytułu magistra
-Nostryfikacje dyplomów lekarskich i pielęgniarskich obcokrajowców i Polaków, którzy uzyskali dyplom poza granicami UE
-
Wynagrodzenia w ochronie zdrowia
- Kto powinien decydować o zarobkach lekarzy, pielęgniarek i innych pracowników placówek medycznych?
- Ustawa dotycząca sposobu ustalania najniższego wynagrodzenia pracowników medycznych – efekty tej regulacji
- „Lojalki” zobowiązujące do pracy tylko w jednym szpitalu jako gwarancja określonego poziomu wynagrodzenia. Czy to rozwiązanie się sprawdza?
- Porozumienia płacowe z poszczególnymi grupami zawodowymi w ochronie zdrowia czy jedno porozumienie?
-
Komunikacja w ochronie zdrowia – od rejestracji w poradni, rozmowy z pacjentem, do mediów społecznościowych
ZOBACZ WIĘCEJ
PRELEGENCIKomunikacja w ochronie zdrowia – od rejestracji w poradni, rozmowy z pacjentem, do mediów społecznościowych
- Wewnętrzna komunikacja interpersonalna w placówce medycznej – czy pracujemy jako zespół?
- Czy wiemy, jak rozmawiać z pacjentem?
- Sprawna komunikacja jednostki ochrony zdrowia z otoczeniem – ważny element budowania pozytywnego wizerunku placówki
- Strony internetowe i media społecznościowe – jak są wykorzystywane przez lekarzy i podmioty lecznicze?